Jag

Mitt foto
Trollhättan, Sweden
Lotta Svensson var namnet! O just nu lever jag verkligen upp till det.. Lever ihop med mitt livs kärlek, hans lilla dotter o vår gemensamma, nykläckta, son i ett radhusområde fullt av andra barnfamiljer o pensionärer.. Här delar jag me mig av lite tankar o känslor inför det man råkar ut för i sitt Svensson-aktiga liv! Enjoy!

torsdag 9 september 2010

Cashewnötter

Fascinerande! Idag har jag lärt mig en massa nytt! Till exempel att cashewnötter växer på 15 meter höga träd. På träden växer små skenfrukter som ser ut som en paprika (men man kallar det äpple) och sedan på den, växer den lilla nöten. En liten nöt på varje "äpple"! Och inte nog med det! Nöten har ett stenhårt skal runt sig, som man måste ånga först för att sedan kunna knacka av.. Ja, jag säger då det! Inte konstigt att cashewnötter är dyra! (pinsamt nog var det snickarn som kom med denna information, och jag bröt ihop i en skratthög när han berätta, för jag trodde han brainstormade hej vilt, och jag tyckte det var skitkul! Men efter att ha googlat upp detta visade det ju sig att även snickare kan tala sanning ibland) Har också lärt mig att jordnötter är en bajlväxt (eller det visste jag redan) och att det finns ca 18 000 arter av i den familjen, bland andra: bönor, linser, ärtor mm. Sedan har jag också fått se en ananasplanta, och det var ingen vacker syn! Haha! Mycket lärorik dag, jag säger då det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar