Jag

Mitt foto
Trollhättan, Sweden
Lotta Svensson var namnet! O just nu lever jag verkligen upp till det.. Lever ihop med mitt livs kärlek, hans lilla dotter o vår gemensamma, nykläckta, son i ett radhusområde fullt av andra barnfamiljer o pensionärer.. Här delar jag me mig av lite tankar o känslor inför det man råkar ut för i sitt Svensson-aktiga liv! Enjoy!

tisdag 20 december 2011

Även barn som är uppväxta på tillägg blir fina och friska barn!

Så sa hon! Doktorn! Fantastiskt skönt att höra!
Underbara hjärtegossen min hade gått upp alldeles utomordentligt bra i vikt! Precis perfekt på den lilla kurvan! Alltså får han i sig ordentligt med mat!
Men.. Detta med amningen alltså! Folk sa till mig när jag va gravid att det är ett känsligt ämne, som alla, ALLA, har en åsikt om! Ändå kunde jag aldrig i mina vildaste fantasier förstå att det skulle vara såhär känsligt! Räcker nästan att man nämner ordet numer, så börjar min underläpp darra..
Nu har vi ju ammat den lilla tjockiskorven varannan gång, vilket min bvc-tant inte riktigt gillat.. Eller hon har sagt: Du gör ju såklart som du vill med ditt barn, MEEEEEEN det bästa för ditt barn är ju självklart bröstmjölk! (detta är inget unikt för henne, för såhär säger alla som jobbar inom detta området och det står till och med skrivet på mjölkersättningspaketen)
Men idag så frågade hjärtat doktorn varför det egentligen är såååå viktigt att amma.. Och hennes svar var att de får i sig mina antikroppar, men att den största delen antikroppar har han redan fått i sig när han låg i magen! Och så sa hon också, att även barn som är uppväxta på tillägg blir fina och friska barn!
Och det var bara så himla skönt att höra någon proffesionell person säga det, så att man kan luta sig tillbaka lite i dethela, och inte känna att man misshandlar sitt barn varje gång man ger honom ersättning..
Phhhhhuuuuuuuuuuuuuuu!!!

2 kommentarer:

  1. Vännen, minns du vad jag sa till dig när vi pratade amning? Det viktigaste är att Viggo har en mamma som MÅR BRA och som inte är stressad eller har ont vid mattillfällena. Jag önskar du kunde få träffa min Isak snart. Helt flaskmatad från två månaders ålder och innan dess växelvis. Mycket sällan sjuk, tidig i utveckling både motoriskt och språkligt och inga allergier. Melle ammmade jag i åtta månader och han har både exem och förkylningsastma samt är mkt mer sjuk. Och en viktig poäng till - Isak knöt tidigt an med både mig och Fredrik eftersom han matades av sin pappa flera gånger per dygn.

    Försök nu släppa alla krav och känslor av otillräcklighet. Du gör det bästa du kan efter dina förutsättningar, det finns det ingen som tvivlar på!! Ersättningen är bra! Och ni får mysiga stunder tillsammans när du eller Henrik matar, istället för att Viggo känner av din stress eller att du har ont. Så det så. ;)

    Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Jag kunde inte amma, gick bara inte. Och min dotter har knappt varit sjuk sedan födelsen. Sällan förkyld, inga allergier... frisk och följde sin kurva klockrent.

    Så.. ta det lugnt.

    SvaraRadera